Home | | producten | Koi Dokter | | Het bedrijf | Aanbieding | Koi info | Koi te koop | Japan reizen | Vijvers | Contact | KadoBon | Links
Verslagen
--------------------------------------
Inschrijven Japan reis
2010 februari

Verslag Japanreis 19 t/m 27 februari 2010

Na iedereen te hebben opgehaald, rijdt de Koi-Kas Airport Service om  ongeveer kwart voor 4 ’s middags naar Schiphol. Rond deze tijd viel het op weg en op het vliegveld met de drukte erg mee. Het vliegtuig vertrekt volgens schema even na zevenen.

Ook volgens schema landen om 2 uur ‘s-middags in Tokyo, van het vliegveld naar de trein, die in Japan echt op tijd rijden. Zoals gezegd vertrek de trein op tijd, maar vlak voor de overstap in Tokyo komt de trein tot stilstand, de vriendelijk stem vertelt dat iemand gebruik heeft gemaakt van de noodrem en verontschuldigd zich dat het nog wel even duurt voordat er gecontroleerd is of alles weer veilig is en we weer kunnen vertrekken (uitzonderingen bevestigen de regel). De aansluiting missen we ruim, kaartjes omruilen en met een ruim een half uur vertraging naar Nagaoka. Aangekomen in Nagaoka lopen we van het station naar het hotel, lekker eten en naar bed.

(21-02-2010)De volgende morgen om 7.30 aan het ontbijt, we gaan er een lange dag van maken.  Om 9 uur hebben we de auto tot onze beschikking en rijden we naar de eerste kweker.  De omgeving is totaal verschillend met ons laatste bezoek in november 2009. Langs de wegen liggen muren van sneeuw van soms wel 2 tot 3 meter hoog, uit de bocht vliegen is onmogelijk het herkennen van de omgeving eveneens. Goed opletten dus. De kwekerij van Hirasawa ligt achter een 3 tot 4 meter hoge sneeuwberg, we rijden er net niet voorbij.

We worden hartelijk ontvangen door  Hirasawa Sr. Zoals is bekend is dit een van de grootste kwekers ter wereld. Na wat zeer mooie vissen te hebben geselecteerd (o.a. een Yamabuki van bijna 90 cm) drinken we nog even koffie en spreken af morgen nog naar een andere locatie te gaan waar alleen 75+ zwemt.
Van Hirasawa rijden we naar Myathora ook hier gezocht naar de jumbo’s en een aantal geselecteerd, een zeer aparte Goshiki en een Jumbo Kujaku en 8 andere Jumbo’s, vangen we de terug reis naar het hotel weer aan om heerlijk te gaan eten, ’s-avonds nog een drankje in een lokale bar en naar bed.

(22-02-2010) We hebben om 10 uur afgesproken met een zoon van Hirasawa op de farm in Ojiya en rijden achter hem aan naar de andere farm van Hirasawa waar we zeer verrast waren door de grote hoeveelheid zeer grote koi.

Ook hier een groot aantal gebowld en vast gelegd. Op de terugweg hebben we mijn favoriete kweker Yagenji gebeld en afgesproken bij een 7/11 om ons voor te rijden naar zijn een van zijn farm’s. Hier zit een zeer mooie Tosai, vanwege de schoonheid toch een paar dozen besteld,

maar we zijn hier eigenlijk voor de Jumbo’s en vertrekken naar het normale verkoophuis van Yagenji.
Hier hebben we 2 toekomstige Kohaku kampioenen vastgelegd, deze zijn nu “slechts”70 en 71 cm, maar zijn schitterend van kleur en bouw.

Op de terugweg even langs Conias, we hebben geen afspraak , maar kunnen toch even terecht.  Hier hebben we slechts twee niet al te grote, maar wel aparte vissen kunnen vastleggen. Het loopt alweer tegen vieren dus gaan we maar weer richting hotel om weer een keer lekker te gaan eten, ook wij beginnen inmiddels richting jumbo te groeien.

(23-02-2010) Op deze wat bewolkte dag vertrekken wij weer richting Ojiya, onze navigatie geeft nu alle kwekers op het scherm aan, dit is echt een stuk makkelijker, omdat door de sneeuw veel afslagen het zelfde lijken. Zonder veel problemen komen we aan bij Otsuka, in november hebben we hier twee schitterende Asagi’s gekocht en zijn benieuwd wat hij nu heeft. We vinden hier een aantal zeer aparte vissen voor ons assortiment o.a een mooie witte Asagi. Onderweg naar Yamazaki even een blik werpen bij de stieren en natuurlijk ook de vissen van Izumya.

Hier alleen kijken wat deze gigantisch mooie en zeer grote vissen zijn echt niet te betalen. Yamazaki heet ons, onder het maken van het verwijt dat wij afgelopen november niet bij hem zijn geweest, zeer welkom. Momenteel heeft hij zeer mooie Tosai waar we een aantal dozen van hebben gekocht, maar geen grote en/of bijzondere vissen zitten. Na een met glimmende ogen gemaakte diner afspraak (gevolgd door karaoke) rijden we door naar Shinoda. Hier hebben vijf vissen van zijn specialiteit (Doitsu) vastgelegd. Van hier naar Iwashita door aan de koffie en chocola (altijd een warm welkom). Het water in de bak met jumbo’s was te donker om de vissen goed te kunnen zien, een afspraak gemaakt voor de 26e. Op de terugweg gestopt bij Kaneko die op de eigen farm alleen tosai had zitten, maar morgen zijn we welkom op de andere farm waar we om 10 uur afspreken.

(24-02-2010) Na met Kaneko te zijn meegereden naar het gezamelijk huis van hem en Oomo, krijgen de dames vrijaf om een dagje te genieten in de Onsen (badhuis met natuurbronnen). Gaan wij verder naar Tanaka, ondanks de Japanse TomTom kwamen wij uit bij Iwashita, daar koffie gedronken en toch maar een paar visjes gekocht (we weten nog steeds niet wat er in de koffie zat. Uiteindelijk bij Tanaka aangekomen was hij niet aanwezig. Door naar Mano een doos Aka Matsuba's gekocht en overstelpt met kado's (o.a. Sake) weer vertrokken. Als laatste nog langs Sakazume, daar genoten van zijn schitterende Buddo Goromo's. Met als afsluiting van de dag natuurlijk weer heerlijk eten met de volkomen uitgeruste en zeer schone dames.

(25-02-2010) Na het ontbijt richting Hosokai gereden. Zeer onder de indruk van vele schitterende jumbo's hebben we ons laten verleiden tot het aanschaffen van een Kohaku van 78 cm, een Sumi Showa van 71 cm en Goshiki van 63 cm. Buiten deze vissen nog een doos wat kleinere koi.  Het bezoek bij Hosokai had de hele morgen geduurd, 's-middags naar Kase, die had niet veel van onze gading. Snel door naar Aoki, zeer veel mooie Goshiki's hier ook hier de verleiding niet kunnen weerstaan en met 3 mooie Goshiki's in ons bezit verder naar Igarashi. Van zijn schitterende Yamabuki's konden wij er een aantal niet laten zwemen in zijn bakken en zwemmen dus binnenkort in Monster. U raad het al als afsluiting van de dag weer een heerlijk diner. Deze keer in het plezierige gezelschap van Daiseke Ishihara, die ook na het eten kon genieten van een drankje in een karaoke bar. Waar wij weer genoten hebben van de zangkunsten van de heer Franken(die nooit zingt) en Daiseke.

(26-02-2010) Alweer de laatste dag in Japan, we vertrekken morgenochtend vroeg. Dus nagaan welke kwekers en andere zaken welke nog gedaan moesten worden. Natuurlijk voor de nieuwkomers nog even langs het koi museum in Ojiya en onze afspraak met Iwashita. De koffie heeft zijn uitwerking weer gedaan en waarschijnlijk een van de mooiste Ginrin Asagi van Niigata Prefecture gekocht. Perfecte symetrie, schitterende bouw en zeer heldere kleuren. Ook nog een Aka Matsuba van 67 cm gekocht en beseft dat dit maar het einde moest zijn van onze bezoeken aan kwekers. De koffie heeft te veel met ons gedaan. Zeer voldaan van deze zeer fijne en geslaagde week sluiten we af met het bezoek aan het museum.

We kijken uit naar onze volgende reis.

Copyright © 2011 Koi Kas. All rights reserved.